Festési tippek: Színelmélet

 

 

 

A minap olvastam egy fantasztikus cikket a színelméletről Meg Maplestől, gondoltam lefordítom nektek! Az eredetit itt találjátok: http://arcanepaintworks.blogspot.com.au/2015/12/color-theory-ultra-basics.html

 

Színelméleti alapok


Nagyon sok színelméleti kérdést kapok, mivel ez a festészet azon kulcsfontosságú területe, amivel rengeteg festő küzd. Amikor tanítok mindig átbeszélem ezt a témát, de nem különálló részként kezelem, hanem a színválasztásnál és az egyes színpárok alkalmazásánál térek ki rá.

 

Épp most kaptam egy színelméleti kérdést Chris Suhretól, aki már évek óta követi munkáimat, és rendszeresen kéri ki a tanácsaimat. Ő mostanában végzett el egy színelméleti tanfolyamot a Legion of the Cownál, és meglepetten tapasztalta, hogy ők a színek komplementereit használják az árnyékoláshoz, és kíváncsi volt a véleményemre ez ügyben.

 

A legtöbb szín árnyékolásához én is a komplementer színeit használom, néhány eset kivételével. És igyekszem az árnyékok színét hidegebb színekkel megoldani, mint a fények színeit.

 

Nos, lehet hogy néhányan most zavarodottan meredtek a képernyőre. Ezért álljunk meg, és nézzünk meg néhány alapvető elméleti dolgot.

 

Meghatározások:

 

Szín: Az emberek vizuálisan érzékelik környezetüket, és mindent különböző vizuális tulajdonsággal ruháznak fel.

 

Alapszínek: Amelyek a természetben csak önmagukban fordulnak elő, és nem lehet őket keveréssel előállítani. Piros, kék, sárga

 

 


Másodlagos színek: Az alapszínek összekeverésével elért színek. Kék+Vörös= Ibolya (Lila) Sárga+Vörös=Narancs, Kék+Sárga=Zöld

 

Harmadlagos színek: A másodlagos színekhez hozzákeverjük az egyik őket alkotó színt, hogy egy köztes színt kapjunk. A kevert szín elnevezésekor mindig az alapszín nevét veszik előre, pl Narancs+Vörös=Vörösesnarancs



Meleg színek: Azok a színek, amelyeknek a vizuális tulajdonságai a tűzzel kapcsolatosak. Vörös, Narancs, Sárga

 

 

 

Hideg színek:  Azok a színek, amelyeknek a vizuális tulajdonságai a hideggel kapcsolatosak. Kék, Zöld, Ibolya

 

 


Komplementer színek:


Most, hogy az alapokkal megismerkedtünk rátérhetünk arra, hogy mik is a komplementer színek.

 

A komplementer eredete a „kiegészít” (complement) szóra vezethető vissza, azaz amikor egy dolog hozzáadásával elérjük, hogy minden alkotóelem jelen legyen. Bár elsőre kukacoskodásnak hangzik, eléggé leegyszerűsíti a dolgokat.

 

De mik is ezek az „alkotóelemek”? Két szín, ami egymás komplementere kiadja az összes alapszínt. Tehát ha fogunk egy színt, és annak komplementer megfelelőjét, akkor lesz vörös, kék, és sárga színünk is a palettán. Emellett ez mindig egy meleg és egy hideg szín párosítása is egyben.

 

A vörös komplementer színpárja a zöld. (kék+sárga)

A kék komplementer színpárja a narancs. (sárga+vörös)

A sárga komplementer színpárja a ibolya. (kék+vörös)

 

A komplementer párokat legkönnyebben a színkeréken lehet vizuálisan érzékeltetni. Ha kiválasztasz rajta egy színt, csak keresd meg az ellenkezőjét a keréken, és már meg is van a komplementer színpárod.

 

 

 

Eddig érthető? Remélem igen, és még tovább léphetünk. Most azt nézzük meg miként tudjuk ezt a festésben és az árnyékolásban kamatoztatni.

 

A komplementerrel árnyékolás


Hogy a példáimat könnyen lehessen értelmezni érdemes tudni, hogy általában a középső színt festem fel alapként a figurára, és ezt árnyékolom kétszer, háromszor. Ezt a metódust használva fogom elmagyarázni a folyamatokat.

 

Ha egy felületet fényes vörösre, például P3 Khador Red Base-re festek, az első árnyékokat P3 Sanguine Base-el viszem fel. Ez olyan sötét bordó festék, aminek van egy kis lilás árnyalata. Ezután keverek bele egy kevés Cryx Bane Baset a Sanguine Base festékbe egy semleges szürkésbarna színhez jutva.

 

Ha a komplementer színpárokat összekeverjük, akkor mindig egy nagyon sötét, viszont természetes hatású színt kapunk mikor a festék pigmentek kiiktatják egymást.

 

Másik példával élve, ha egy élénk kéket, mint a P3 Cygnar Blue Baset használok alapszínként, és a P3 Exile Blue (sötétebb kék) festékkel adom meg az első mélyebb tónusokat, akkor a végső árnyékot a csokibarna  P3 Umbral Umber adja majd. Ez most lehet, hogy kicsit zavaros lesz, hiszen az előbb állapítottuk meg, hogy a kék komplementere a narancs. Mégis miért barnával adjuk meg az árnyékot? Ha rendelkezel Photoshoppal, vagy hasonló programmal, akár MS Painttel, akkor megnyitva színkereket láthatod, hogy a narancs rész szépen átmegy barnába. (Gyakorlatilag a csokibarna a narancs +fekete keverésével kapott szín. – a ford.)

 

 

 

Ez azt jelenti, hogy az Umbral Umber és az Exile Blue komplementerek. Összekeverésükkel egy igazán sötét szürkét kapok. Majdnem feketét, de nem olyan intenzív, vagy mesterséges szín, mint a fekete.

 

Az egyetlen kivétel, ahol nem követem a komplementer színnel való árnyékolást, az a sárga szín használata. Ha a sárgát lilával szeretnéd árnyékolni akkor könnyen megnehezítheted a saját dolgod. A legtöbb festő, engem is ideértve, aki kipróbálta egy ocsmány pacával lett gazdagabb a végére. Én inkább a sárga esetében a P3  Sulfuric Yellow alapot egy sárgásbarna (mondjuk a  P3 Bloodtracker Brown) közbeiktatásával egy sötétlila hozzákeverésével árnyékolom. Ki lehet próbálni a magenta színt is a végső árnyékhoz, de ez gyakran nagyon élénk narancsot szokott eredményezni.

 

A következő figura lesz erre a példa. Látható, hogy mennyire élénk a hableány haja és uszonya.

 

   

 

Amikor színelméletet tanítok azt szoktam javasolni a tanítványoknak, hogy kerüljék a fekete használatát árnyékolásnál. Én is így tanultam a művészeti iskolában, hogy ne legyen túlságosan nagy a kontraszt a fények és az árnyékok között, és a mély árnyékok amúgy is feketének fognak majd hatni. Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem szabad feketét használni, de igyekezz leginkább csak az árnyék intenzitását fokozni vele. A fekete igazán jól fémeken néz ki, és természetesen olyan felületeken amik természetes színe is fekete. Ebben az esetben fekete alapról egy szín közbeiktatásával építsd fel a fényeket.

 

Remélem segített a cikk néhányatoknak!

 

Fordította: Wolfi